Wednesday, February 22, 2017

persiapan sebelum melahirkan





Hai.. 

sekarang makin susah nak menaip secara konsisten sebab aku dah ada dua orang baby. baby beso dan baby kecik. ngko tau sendirilah siapa baby beso tu. ada yg tanya aku pasal barang2 yg aku beli untuk baby (khususnya) sebelum beranak tuarii. 

haaa meh sini nak share apa yg aku beli berdasarkan rujukan 'blog mak mak' yg ada dan jugak info info yg korang dok share kat fesbuk tu. aku pon rujuk dari semua tu jugak. nak rujuk dengan emak aku boleh kata semua dia dah lupa. so cara paling mudah gugel ajee. 



Senarai Keperluan Baby : 

  • baju newborn lengan panjang (utk malam) 3 - 4 helai 
  • baju newborn lengan pendek. ala baju yg ada lubang2 tu. (utk siang) 3 - 4 helai 
  • sarung tangan 3 pasang 
  • sarung kaki / stokin baby 3 pasang 
  • bedung 2 helai 
  • barut baby (yg ini aku beli berhelai helai sebab comel gilaa) haha 
  • towel baby 2 helai 
  • sapu tangan baby 2 helai (utk lap mulut baby comot2 pas menyusu) 
  • pampers saiz newborn (aku beli jenama pet pet) pampers newborn ni aku beli yg paling sikit je. dalam 25pcs  camtu. takyah beli bebanyak sebab bila tali pusat baby dah jatuh aku terus guna pampers saiz S 
  • baby wipes (yg ni nak beli banyak terus pon takpa) 
  • cotton bud 
  • minyak telon 
  • drapolene (cream utk ruam) cream ni sangat2 la perlu dan berguna okay. segala jenis ruam baby semuanya sesuai. muka ke punggung ke segala celah2 tiak baby tu pon boleh sapu. 
*beli baju newborn ni seeloknya beli baju butang. senang nak pakai. lagi2 sebelum jatuh tali pusat tu. 




Senarai Keperluan Ibu : 

  • seluar dalam pakai buang * 
  • pad secukupnya (aku guna libresse overnight) * 
  • 2 pasang stokin *
  • 2 helai nursing bra *
  • tuala *
  • sehelai kain batik *
  • sepasang selipar *
  • berus gigi & barang mandian * 
  • baju utk keluar drpd hospital* 
  • pam dan botol susu (tommee tippee) beli masa baby expo
  • set berpantang (aku pilih Nona Roguy) 
barang yg bertanda * tu untuk dibawa ke hospital yeh. penambahan lain untuk dibawa ke hospital adalah makanan. sedia maklum makanan sangat lah penting sementara nak tunggu proses nak beranak tu. kalau proses kau lambat makin banyak la kau kena makan. haritu aku bawak kurma satu paket (tak cukup k) pastu biskut, roti sume aku bawak. kalau habis laki aku topupkan macam roti pesumer tu. hehehe.. 

rasanya itu je kot barang2 yg aku beli utk aku and baby. barang2 newborn memang aku tak beli banyak. memang itu je yg aku beli sebab baby memang cepat membesar. nak pulak anak aku lahir2 je dah besar. nasib aku beli sikit je baju newborn. sekejap je guna tak habis pantang lagi dah ketat. 

and sampai sekarang aku belum lagi beli baju baru untuk dia sebab banyak sangat baju2 yg orang bagi hadiah. thank youuu. segala barang mandian baby pon aku belum beli. semuanya guna yg dalam hamper orang bagi hadiah tu. nasib la anak aku jenis kulit takda masalah. letak la apa pon dia okay je. cuma awal2 dulu je kulit dia naik ruam2. tapi tu perkara biasa utk baby. sekarang dah okay. 

aku rasa itu je kot. nanti kalau ada yg tercicir aku tambah utk next entry k. siapa yg belum cukup barang tu dah pi beli lekaihh.  



*baju newborn memang la tak beli banyak, tapi baby belum lahir aku dah beli headband siap2 tu apa cerita?? kalau orang tanya aku jawap je mengidam. pembawakan sangat dan sangat konpiden dapat baby girl. kihkihkih



No comments: