Friday, March 27, 2015

Dah Sedia Ke Belum? dan Bajet Bertunang









hai jumpa lagi..

sekarang neh kan kalau jumpa kengkawan, mesti ramai yg tanya "dah sedia ke nak kawen tu?" takpun "kau neh biar betul tetibe nak kawennn" ada jugak yg tanya "ehh berapa bajet majlis tunang haritu?"

hahahaha. banyak soalan weh sampai rasa nak mute semua yg bertanya. kenapa tanya aku dah sedia ke belum?? sedia dari segi apa tu engkorang nak taw? cemana ntah aku nak jawap soalan camneh. aku rasa kalau nak tunggu betul2 sedia, umur dah masuk 40tahun nanti pon belum tentu aku sedia sebab aku selalu rasa umur aku 18tahun. dah caner kalau gitu?? kalau umur dah 40tahun, kau rasa ada yg terkejar-kejar aku lagi tak? hahahaha. merapu la soalan korang. cer tanya aku soalan yg mencabar urat saraf sikit. malas aku nak jawap soalan centuh. nak kawen orang tanya, lambat kawen orang tanya, langsung tak kawen nanti lagi banyak yg bertanya. senang cerita semua neh kerja Tuhan. bila Dia kata jadi tu maka jadi lahh yehhh.

okay bagi menjawap soalan "berapa kos?" "berapa bajet?" tu semua..meh nak share mana yg boleh share.

kos utk mini pelamin tu bawah RM500. itu kehendak aku taw. bukan keperluan. haaa tu kau kena paham. masalah perempuan neh dia punya kehendak lenmacam sikit. tapi semuanya masih di dalam bajet aku. kalau korang pandai cari, ada yg RM350 pon boleh dapat. kena survey awal dan booking awal. jangan book last minit sebab benda last minit neh orang suka tekan harga. sebab orang taw kita terdesak. seeloknya booking 3 - 4 bulan sebelum majlis. kalau korang kretif, mini pelamin neh boleh buat sendiri. banyak cara korang boleh gugel okay. utk orang yg busy dan tangan kayu macam aku neh seeloknya tempah je lah. kang nak buat pelamin tetibe jadi kapal selam kang mau haru semua menyelam kat situ. kalau rasa pelamin pelamin neh semua tak perlu, maka lagi jimat lah kos korang. sarung cincin dalam bilik je macam time mak mak kita. pon bolehhh.






HANTARAN 



  


ini la bakul yg CikTi sponser tu. cantik kannnn. rajin dia gulung2 guna surat khabar. menyirap je aku kalau tengok orang buat kerja halus camneh. 

cerita pasal hantaran dan gubahan neh aku syorkan, korang gubah je sendiri. guna khidmat dan teknologi yg ada sekarang. Makcik Google. aku neh kira dalam kategori ngapngap jugak la bab nak menggubah neh sebab tangan aku tak berseni. "wehhh cemana budak AD (Art Design) boleh kata camneh??" I get that a lottttt thanks. 
so aku selalu jenguk Makcik Google utk minta bantuan. sebenarnya gubahan hantaran neh bunga bunga hiasan tu yg main peranan. bukan kau kena gubah kain sampai jadi otromen ke apa. tak perlu ponnn. macam aku dah ada bakul tu, then pegi beli bunga ikut selera sendiri lepas tu lekat2 je. then barang2 tu terus letak je lagi dalam bakul tu. sebab waktu bertunang neh aku tak bagi barang yg memerlukan aku utk menggubah teruk2 sangat. yelaa bagi makanan nak gubah apa je? 

tapi aku bagitaw satu benda, kos utk beli bunga bunga cinta neh semua boleh tahan jugak lah harga dia. kau jangan terkejut pulak kalau setangkai bunga RM9, sejambak bunga RM28. kau tak guna sejambak. kau mungkin akan guna 5-6-7 jambak. hahahaha. aku tak terkejut sebab aku dah biasa teman orang beli barang2 camneh. kita kena sedar kita hidup di zaman yg semuanya cekik darah. so kau kena pandai pilih. jangan membazir. jangan beli tapi tak guna. beli bila kau yakin dan kau akan guna. paham eh? 







CUPCAKE 


  


ini contoh cupcakes yg aku cari kat Google. 

asalnya aku nak cupcake handbag taw yelaa aku kan obses sangat dengan handbag. sekali orang tu takmau. dia nak cupcake yg kenkonon ada lambang macam orang nak kawen. ehhh hellooooo. aku suruh dia cari gambar sendiri. hahaha. macam2 gambar keluar, last sekali ikut contoh yg ini sebab macam comelll kot. 















 




 



TADAAAA ~ sama kannn?? aku teruja sangat kot masa amek cupcakes neh. sepanjang jalan aku drive sambil sengih jeee. suka la benda2 comel camneh. I iz kenot tahannn yu know. hehehe. tapi kesiannya aku terlupa nak amek gambar cupcake neh sesama. rombongan laki dah balik baru aku teringat. sempat suruh dorang send gambar neh kat aku. huuukhuuuk takapa lah janji ada. 



bagi menjawap soalan bajet tadi tu kesimpulannyaaa, kita ikut bajet yg kita ada. barang2 hantaran tu asal nampak je. macam haritu kos makanan aku tak campur langsung sebab semuanya mak aku yg uruskan. dia yg beli dia yg masak. semuanya dia dan dibantu oleh sedara mara. dorang pon ada yg sponser itu ini. biasanya sedara mara gitu lah pesyen dia. yg mana murah hati mesti sponser itu ini. tapi aku dah set dalam kepala awal2, kita buat mana yg kita ada. jangan harap orang lain utk sponser. nak meminta-minta tu jauh sekali. so kalau ada yg sponser itu kita anggap rezeki. 

macam kes bakul yg CikTi sponser tu aku dah cut cost kat situ. aku cuma beli barang2 hiasan utk gubah. aku buat anggaran kasar satu dulang hantaran tu dalam RM60 included barang, hiasan dan gubahan. cuma cupcakes tu yg mahal sikit RM100 lebih. lebih berapa tu aku lupa. kalau rasa tak perlu, takyah order benda2 camtu. okayy?? senang je. itu bajet pihak perempuan lah. bajet pihak lelaki aku tak pasti sebab dorang kena bagi dua bentuk cincin (cincin merisik dan tunang). 

lebih kurang camtu la bajet secara kasar. itu bajet masa tu laaa. masa akan datang aku tak pasti. selamat bertabah wahai bakal pengantin GST. aku pon ada rasa risau jugak tapi dah pesan dekat mak aku siap2, kawen nanti mana yg ada je. kalau takde kita diam. kalau ada kita buat. maksud aku tak perlu nak membazir lelebih. asalkan buat sudah lah. harap-harap boleh lah yeh. semoga dipermudahkan segala urusan dan semoga Allah tetapkan hati aku. 




p/s : jumpa lagiiiiiiiiii ~ 





1 comment:

Unknown said...

Hahaha. Pandai kau buat bajet. Tak macam orang skang. Bertunang je habis ribu riban wooo