Monday, February 6, 2017

pengalaman bersalin anak pertama, overdue dan induce - PART 1






Hai..

entry pertama selepas naik pangkat jadi mak ni betul betul mencabar. baru taip sebaris ayat, anak dah ngamok. tapi sebab aku memang dilahirkan utk menjadi seorang yg gigih dan tabah, aku hidangkan jugak entry (part 1) ngko jangan memain siap ada part part lagi dalam anak dok ngamok tu.
tak masuk akal je aku nak buat satu entry. aku check in 6 hari kot kat hospital. kau pergi holiday kat Krabi pon baru 5 hari 4 malam. kira aku win lagi la. kihhh ;)

okay sebelum aku start cerita gebang pengalaman aku yg pertama kalinya ni, ingin aku tegaskan di sini, cerita ni bukan utk menakut-nakutkan sesiapa. nak nak pulak orang yg belum beranak ataupun yg bakal beranak terutamanya anak first (macam aku ni). cerita ni aku taip masa aku tengah ingat lagi. kang dua tiga tahun aku lupa pulak acaaner aku nak gempak anak aku time dia taknak dengar cakap. at least aku boleh kata ngko pegi baca blog mak tu. sikit punya susah nak beranakkan kau. baik kau jangan melawan cakap mak. haaa gitew. jauh betul aku pikir.




15 Dec 2016 :

 Due date hari ni so kena pergi KKIA untuk check up macam biasa. memandangkan aku langsung takda tanda tanda nak bersalin, doct kat KKIA pon buat surat untuk serah diri ke Hospital (Sg.Buloh) selepas seminggu dari tarikh due tu.


____________________________________________________________



hari hari aku berdoa biar aku sakit sebelum 21hb sebab aku taknak serah diri kat hospital. serah diri bermaksud aku kena induce. aku ni dah la bebal bebal lagi taktau cemana rasa sakit nak bersalin. macam tak rela je bersalin anak first dah kena induce.

sebelum ni pon memang aku ada baca baca jugak la pengalaman orang yg pernah bersalin secara induce ni. rata-ratanya cakap memang lagi seksa dari biasa. yela kan lebih kurang macam kena paksa la. baby kau tak ready nak keluar tapi kena paksa pulak. so sakit dia tu lebih la kot. kot laaa aku mana tau aku tak pernah rasa lagi.



21 Dec 2016 :

nampaknya baby cukup selesa dalam perut. satu hapak tanda nak keluar pon takda. maka mak pon redha. berat gila nak serah diri pi sepital. memula kata lepas breakfast lah. pastu jadi lepas lunch pulak. nak kemas barang masuk dalam bag tu rasa macam nak pi berperang. punya la control takmau nangis last last mak aku yg nangis dulu. adehhh.

sampai je sepital pon dah petang. dalam pukul 3 petang camtu. sampai je terus kena tukar baju and tunggu la sampai nama kena panggil. ingatkan sampai sepital tu terus dorang nak induce aku pastu terus boleh bersalin semudah ABC. suka hati ngko je. dari pukul 3 petang tu sampai la pukul 6 petang baru nama aku kena panggil.

doct cek bukaan masih belum ada. aku dah susah hati. malam tu lepas maghrib camtu doct panggil suami masuk (suami takleh masuk yaa. kena tunggu kat luar dengan penuh setia)
doct terangkan segala bagai proses dan kesan kalau kena induce. muka laki aku dah macam wateva kau buat jela pape pon janji bini aku beranak haa gitew. yg aku ni jantung dok laju dari tadi taktau nak respon apa. lepas dah sign segala surat, suami pon kena tunggu kat luar semula.

malam tu dalam pukul 9 malam nurse hantar aku masuk wad. baru la dapat katil. kenkonon dapat layanan special la sebab takyah tunggu and tido atas kerusi lagi. padahal ngko taktau azab yg bakal menanti lepastu. haha.
maka bermula lah episod airmata dari malam tu lagi sebab kena bermalam kat sepital. aku ni memang dari dulu paling la takut benda2 yg berkaitan dengan hospital. malam tu langsung tak tengok muka laki dah. naik je wad doct kata esok pagi lepas breakfast dorang akan masukkan ubat (induce) so aku cuba bertenang sehabis yg boleh untuk hari esoknya.

malam tu laki aku siap video call lagi dia taktau lepas tu menjejeh airmata aku. aku takleh la serabut dok pikir macam2. dok pikir laki kena tido dalam kereta. dok pikir esok nak kena sumbat ubat, pastu dengan sakit berkali2 dorang dok check bukaan tapi still bukaan yilekk. dengan stress kena tido kat hospital. kau ingat best ke tido hospital kiri kanan orang sakit? cemana aku nak positifkan diri ntah.
so malam tu aku cuba jugak tido kalau tak makin menjadi2 drama airmata nanti.



22 Dec 2016 :

kat wad yg aku duduk tu ada 4 katil. tapi malam tu cuma ada 3 pesakit yg semuanya bakal kena induce. kahkah. so lepas breakfast doct pon datang check bukaan dulu sebelum dia sumbat ubat. orang depan katil aku tu doct check tetibe dah 3cm pagi tu. terus tak kena induce and kebetulan ada kosong kat labour room (LR) . dorang terus hantar dia masuk LR. yg aku ni dupdap dupdap bebila masa je boleh nangis lagi ni tapi masih control. orang katil sebelah aku tu baru 2cm bukaan so kena masuk ubat lah cerita dia. kalau dah 3cm takyah masuk ubat dah.

sampai turn aku doct kata bukaan still takda. masa tu dia punya stress kalah nak jawap soalan matematik masa SPM. dah la kena masuk ubat. pastu bukaan langsung takda. masa tu dalam hati dok kata haihh apa la nak jadi lagi lepasni. so doct pon sumbat ubat kat bawah tu. masuk ubat tu takda la sakit pon. yg sakitnya tu kejap kejap kena check bukaan sebab nak tau ada progress ke tak. lepas masuk ubat doct kata selepas 6jam dorang akan datang check semula berapa bukaan.

tenghari tu time melawat siap suro laki aku bungkus nasik lagi. makan punya la sedap ikan keli bagai taktau apa nasib lepastu. mak abah aku pon datang melawat haritu. yg mak aku ni sejam sekali tanya macam mana? macam mana? dah sakit ke? ada turun tanda ke? ada rasa benda nak keluar tak? hadoii aku paham dia risau gila yg aku ni neves gila dengan takda pengalaman langsung. aku sendiri taktau sakit nak beranak cemana. orang katil sebelah aku tu dah nampak makin teruk. aku tanya dia kata dah sakit sangat dah. dah takleh nak tahan. kesian tengok dia kejap duduk kejap baring. aku saja la ajak dia berborak. tanya anak keberapa pesumer. dia kata anak ketiga. haduii kalau anak ketiga pon camtu dia punya berguling sakit, aku ni cemana nanti.

habis je waktu melawat tak lama lepastu doct datang untuk check bukaan semula sebab dah cukup 6jam. sempat aku jenguk katil sebelah dah kosong. dengar kata nurse dah hantar dia masuk LR sebab bukaan dah 4cm. time doct check bukaan aku tu baru 1cm. terus bergenang airmata. masatu macam2 perasaan ada. aku stress sangat. semua orang dah kena tolak masuk LR yg aku ni bukaan tersemput semput ntah kenapa. doct kata kalau still takda progress, esok pagi dia akan masukkan ubat kedua pula. terus laju airmata aku keluar. taktau nak cakap stress cemana. dengan menahan sakit asyik kena seluk tapi bukaan still sama. dengan aku tensen dok sepital. laki aku call pon takleh nak bercakap dah. takleh nak dengar suara sesape rasa lagi nak nangis.

dalam stress tu pon sempat jugak aku google cemana nak bagi cepat bukaan jalan. (padahal sebelum due date lagi aku dah buat macam2 utk bagi cepat bersalin) macam2 tips ada. ada yg kata jalan itik la. kerap mandi, ketuk ketampi macam2 lagi lah. aku cuba positifkan diri. cuba bercakap dengan baby. sikit je lagi kita sakit. nanti kita dah nak jumpa. boleh peluk2, boleh tido sesama. malam tu aku mandi sambil nangis punya lama. sambil mandi sambil ketuk ketampi. punya gigih mak kau ni nakk oii. larat tak larat belakang cite dengan harapan esok pagi bukaan dah 3cm at least, so takyah la aku kena sumbat ubat kedua.




23 Dec 2016 :

tido kat sepital bukan boleh tenang pon. pepagi buta dalam pukul 3pagi dah kena kejut untuk cek ctg. pagi tu aku berharap sangat doct kata "okay dah 3cm(at least) tak perlu masuk ubat lagi".. tapi malangnya bukaan jalan tu macam susah sangat. aku dengar doct kata baru 2cm. maka terpaksa la sumbat ubat kedua.

masa waktu melawat pukul 12 tengahari tu aku masih kuat lagi. boleh gelak2 dengan laki aku dan kebetulan Umi pon datang melawat masatu. nak masuk ke pukul 2 tu aku dah rasa lain macam. ni ke rasa sakit nak beranak?? tapi aku still boleh control lagi. habis je waktu melawat dalam kul 2 camtu aku dah tak senang duduk. baring tak kena, berdiri tak kena. nak duduk pon tak kena. sakit yg aku pon tak reti nak cakap cemana. sempat aku google cemana rasa sakit orang nak beranak. oh mungkin ni la contraction yg orang dok kata tu.

mulut dah tak benti benti berzikir dan dok ulang baca doa nabi yunus. bila rasa sakit camni di tambah pulak tengah sensorang kat situ memang rasa nak menangis sesangat. tapi sebab aku dah puas nangis semalamnya, so aku kebalkan jugak diri untuk taknak nangis. sebab kalau nangis aku takut makin rasa down. masa tu aku dah start cakap sensorang dah tak peduli la jiran katil sebelah nak kata aku gila ke apa. dalam dok sakit tu aku dok ulang2 kata dah 9 bulan lebih dah ni baby, kejap je lagi kita nak jumpa. sikit je lagi mak nak kena tanggung sakit. nanti kita dah boleh peluk cium puas2. positif betul aku masatu dengan harapan kejap lagi dah boleh beranak. kahkah.

waktu melawat kedua dalam pukul 4ptg camtu, aku dah rasa teruk sangat. orang dah makin ramai masuk utk melawat. yg aku ni nak duduk tak boleh nak baring tak boleh. aku baca nak kurangkan rasa sakit tu kena berdiri sambil bongkok kat katil ke camtu la lebih kurang. ntah yer ntah tidak tu. aku pon try la. terbongkok bongkok aku sensorang kat situ sementara nak tunggu laki aku naik. memang dah tak peduli orang pandang ke apa. yg makin stressnya aku sorang je yg belum beranak kat situ. lagi 3 katil tu semuanya dah ada baby. paham tak stress dia cemana? orang dok datang melawat bergelak ketawa tengok baby snap snap gambar bagai. kita ni? Tuhan je tau.

laki aku naik pon tak membantu apa sangat. dia dok buat kelakar dia tu dengan harapan aku tak rasa sakit sangat. ngko buat la lawak tahap apa pon dah tak jalan dah masatu. sikit pon tak boleh nak gelak. petang tu doct datang macam biasa untuk check bukaan. contraction memang makin kuat. orang suruh kira berapa kerap. aku dah tak mampu. bila dengar doct kata "bukaan dah 3cm puan. kami akan booking labour room utk puan. kalau ada kosong kami akan hantar".
masatu ada la rasa lega sikit at least dah ternampak la bayang2 labour room. tanpa berfikir langsung yg duduk dalam labour room tu lagi seram daripada apa yg aku bayangkan.

aku terus whatsapp mak aku bagitau yg tak lama lagi boleh masuk labour room. jangan tanya aku apa2 dah sebab aku takleh nak pegang fon. tangan menggigil. tunggu punya tunggu sampai ke malam takda sesape pon bawak aku pegi labour room. malam tu ya Allah baru aku tau macam ni rasa sakit nak beranak. terketar2 tahan sakit. nurse datang dalam pukul 9 malam cakap "kami booking labour room pukul 5pagi utk puan. skrg labour room penuh. puan kena makan nanti takda tenaga nak beranak". yg aku dengar 5pagi dan labour room. yg lain aku tak peduli dia kata apa. laki aku dok ulang2 tanya nak makan apa. dia takut aku takda tenaga. masalahnya bukan mengada tapi memang tak mampu nak makan dah. sampai camtu dia punya sakit. hello Aleya tak penah tolak makanan tau.
sepanjang malam aku tak tido. kejap berdiri kejap duduk. duduk kena alas bantal kat belakang. tulang belakang aku rasa sakit ya amat.
___________________________________________________________


p/s : part 2 bakal menyusul........

No comments: