Monday, December 22, 2014

simple menu for lunch








haiii..

rasa macam lama tak share share pasal masak memasak neh kan. buat perangai busy manjang. lagipun blog dah macam agak hambar sekarang. tapi tak kesah la asal aku ada mood aku taip je.

okayyy. sesaje nak share untuk korang yg selalu takde idea nak masak apa (macam aku)
hari hari masak sampai dah tak reti nak masak apa pon payah jugak. aku ada habit untuk pergi market pastu hadap ikan ayam lelama kat situ sampai aku boleh pikir nak masak apa. tapi selalunya tak dapat pikir jugak.
sudahnya aku keluar dengan secawan 'maggi cup'.

serius lah sebenarnya aku masak ikut mood. sebab hari hari biasa aku penat masak untuk order sampai aku naik nyampah tengok lauk pauk sebab aku takleh pikir dah nak makan apa padahal lapar gila. itu masalah harian aku sebenarnya. tapiiiiii bila aku ada mood nak masak, antara lauk yg sedap dan senang untuk aku masak adalah. daging lada hitam (black pepper beef)







 

TADAAAA ~ 


sayur sayur tu goreng cincai je jangan mengada kata sayur pon tak reti goreng. 
so aku nak share resipi daging tu. 




BLACK PEPPER BEEF  


bahan : 

  • daging (rebus sampai empuk dan hiris ikut suka nak tebal cemana) 
  • serbuk lada hitam *
  • kicap manis *
  • sos cili
  • sos tomato *
  • bawang besar atau bawang merah. bawang putih (hiris utk tumis)
  • garam gula secukup rasa 
  • sedikit sos ikan 
  • minyak utk menumis 
  • boleh tambah apa apa jenis sayuran kalau suka (carrot ke kacang buncis ke)


cara : 

  • perap daging bersama bahan * 
  • panaskan minyak tumis bawang yg dihiris tadi 
  • masukkan daging tambah sedikit air (kalau nak berkuah lebihkan air) 
  • masukkan sos cili, sos ikan, garam gula secukup rasa 
  • masukkan sayuran (kalau ada) last sekali 
  • kacau sebati dalam seminit dua dah siap 



SENANG! 




p/s : selamat mencuba :* 











No comments: